|
Využití prvků artefiletiky při práci s dětmi na letním dětském táboře
SLANINOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá využíváním prvků artefiletiky při práci s dětmi na letním dětském táboře. Teoretická část je věnována umělecko-pedagogické disciplíně artefiletika, jejím možnostem využití ve volnočasové pedagogice, základním pojmům spojenými s touto disciplínou, jako je exprese a reflexe, přiblížení historického vývoje, osobnosti pedagoga v artefiletice a náhledu na možnost využití této disciplíny konkrétně na letních táborech. Praktická část obsahuje popis praktického využití výtvarných metod a technik spojenými s prvky artefiletiky, při přímé práci s dětmi na letních dětských táborech. A následné představení metodických listů s aktivitami vhodnými pro realizaci na dětských táborech. Hlavním cílem práce je představit artefiletiku v rámci volnočasové pedagogiky, seznámit se s artefiletikou samotnou a následné využití jejích prvků na letním dětském táboře.
|
|
Artefiletické činnosti v mateřské škole
ZVONAŘOVÁ, Jitka
Práce se v teoretická části zabývá jak pojmem artefiletika, jejími metodami, tak jejím spojením s arteterapií. Dále popisuje rozvoj osobnosti předškolního dítěte v jednotlivých oblastech a uvažuje o artefiletice jako o jedné z možností předškolního vzdělávání. V rámci teoretické části jsou vytvořeny tři tématické týdenní bloky, z nichž je jeden týden ověřen v běžné mateřské škole. V závěru je shrnuto pozorování a výsledky, které jsou doplněny rozhovorem s pedagogem věnující se artefiletice právě v předškolním vzdělávání.
|
|
Artefiletika v domově pro seniory
Zíková, Kateřina ; Hanková, Zdeňka (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Cílem diplomové práce je navrhnout a ověřit soubor aktivit pro seniory metodami artefiletiky. Součástí práce bylo vytvořit aktivizační činnosti zaměřené na posílení sebedůvěry a uvědomění sebe sama za pomoci výtvarného vyjádření. V teoretické části je objasněno terminologické zázemí z oblasti gerontologie, gerontopedagogiky a artefiletiky. Následuje přiblížení obou sociálních zařízení, kde byl projekt uplatněn a ověřen. Obsahem praktické části jsou medailonky klientů, na které byl projekt aplikován. Následuje návrh aktivit, s ohledem na individuální psychické a motorické schopnosti klientů. Dále je zdokumentována samotná aplikace projektu, včetně záznamu průběhu, autoevaluace s návrhy na změny a dílčím vyhodnocením každé aktivity. Na závěr práce je uvedeno celkové vyhodnocení projektu a sebereflexe. Hlavní cíl práce byl naplněn, navržený projekt byl ověřen u dvou skupin seniorů. Dle reakcí klientů se projekt ukázal jako smysluplný. KLÍČOVÁ SLOVA Senior, stáří a stárnutí, aktivizační činnosti, artefiletika, výtvarné umění, reflektivní dialog.
|
|
Využití artefiletiky v partnerské komunikaci
Sládková, Zuzana ; Čedík, Miloslav (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
Diplomové práci se zabývá artefiletikou se zaměřením na proces komunikace mezi partnery. Artefiletika představuje rozvíjející se disciplínu s celkem stabilním teoretickým zázemím. Avšak problematikou partnerské komunikace s využitím právě artefiletiky se doposud nikdo nezabýval. Prozkoumání této oblasti pokládám za potřebné, neboť partnerské vztahy jsou základem pro budoucí stabilní rodinný systém a jsou také vzorem pro děti - naší budoucí generaci. Za jeden z nejzákladnějších nástrojů pro spokojený vztah považuji právě komunikaci. Cílem této práce je prozkoumat a zanalyzovat procesy podporující komunikaci. Výzkum také ověřuje hypotézu, že artefiletiku lze uplatnit v práci s partnerskými dvojicemi k posilnění vzájemné komunikace. Cílovou skupinou jsou sezdané dvojice s dětmi. Pro splnění cíle je vypracován podrobný projekt, který byl realizován jako kvalitativní výzkum ve formě dvou případových studií. Data jsou získávána pomocí pozorování, rozhovorů a (sebe) reflexe, a jsou následně podrobena analýze. Výsledky jsou ověřené dotazníkem zjišťujícím subjektivní hlediska samotných partnerů. Základní kámen práce tvoří teoretická část, v níž jsou vysvětleny pojmy a procesy artefiletiky i komunikace. Teoretická část se soustřeďuje zvláště na pojmy, které souvisí přímo s praktickou částí (výzkumem). Dále je...
|
| |
| |
|
Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi
Počtová, Lenka ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Slavík, Jan (oponent)
Disertační práce "Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi" popisuje působení hudby na člověka a souvislosti hudebních a nehudebních oblastí života člověka a světa. Tyto existující souvislosti jsou východiskem pro hledání možností, jak využít působení hudby v pedagogické praxi pro podporu sebepoznání, osobnostního růstu a sociálního rozvoje. Celá práce je členěna do pěti teoretických kapitol a jedné empirické. První kapitola popisuje některé rysy výchovy, které jsou klíčové, chceme-li podpořit rozvoj mladého člověka v autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobnost. Prožitek a vlastní zkušenost spolu s reflektivním dialogem jsou hlavními prostředky takto orientovaného výchovného procesu. Dále jsou popsány některé charakteristiky artefiletiky a osobnostní a sociální výchovy, které představují inspiraci pro využití působení hudby a hudebních prožitků ve výchově. Druhá kapitola vymezuje hlavní rysy i hranice vzájemně se prolínajících oborů muzikoterapie, hudební pedagogiky a nového oboru muzikofiletiky. Třetí kapitola se věnuje již samotné hudbě, jejímu původu, charakteristikám, významu i některým vlivům, které přináší do života člověka. Čtvrtá kapitola se zabývá účinky hudby na člověka, jeho fyzický organismus, duševní prožívání i kognitivní...
|
|
Využití artefiletiky v partnerské komunikaci
Sládková, Zuzana ; Čedík, Miloslav (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
Diplomové práci se zabývá artefiletikou se zaměřením na proces komunikace mezi partnery. Artefiletika představuje rozvíjející se disciplínu s celkem stabilním teoretickým zázemím. Avšak problematikou partnerské komunikace s využitím právě artefiletiky se doposud nikdo nezabýval. Prozkoumání této oblasti pokládám za potřebné, neboť partnerské vztahy jsou základem pro budoucí stabilní rodinný systém a jsou také vzorem pro děti - naší budoucí generaci. Za jeden z nejzákladnějších nástrojů pro spokojený vztah považuji právě komunikaci. Cílem této práce je prozkoumat a zanalyzovat procesy podporující komunikaci. Výzkum také ověřuje hypotézu, že artefiletiku lze uplatnit v práci s partnerskými dvojicemi k posilnění vzájemné komunikace. Cílovou skupinou jsou sezdané dvojice s dětmi. Pro splnění cíle je vypracován podrobný projekt, který byl realizován jako kvalitativní výzkum ve formě dvou případových studií. Data jsou získávána pomocí pozorování, rozhovorů a (sebe) reflexe, a jsou následně podrobena analýze. Výsledky jsou ověřené dotazníkem zjišťujícím subjektivní hlediska samotných partnerů. Základní kámen práce tvoří teoretická část, v níž jsou vysvětleny pojmy a procesy artefiletiky i komunikace. Teoretická část se soustřeďuje zvláště na pojmy, které souvisí přímo s praktickou částí (výzkumem). Dále je...
|
|
Artefiletika v praxi heterogenní třídy mateřské školy
NOVOSADOVÁ, Eva
Bakalářská práce je zaměřená na analýzu, nakolik artefiletický přístup ve výtvarných aktivitách dětí 3 6 letých v heterogenní skupině ovlivňuje jejich prosociální rozvoj se zaměřením na rozvoj empatie a partnerské komunikace. V praktické části jsou uvedeny konkrétní artefiletické činnosti, pozorování, rozhovory s dětmi a závěrečná reflexe, při kterých bylo zjištěno, že cíleně prováděné artefiletické činnosti mají kladný vliv na prosociální rozvoj konkrétní heterogenní třídy mateřské školy Klatovy Studentská.
|
|
Využití artefiletiky na Střední škole zahradnické
ROHLENOVÁ, Ludmila
Bakalářská práce se zabývá artefiletikou, která představuje jednu z možných metod dosahování cílů ve výtvarné práci na Střední škole zahradnické v Litomyšli. První část práce je zaměřena na teoretické poznatky artefiletiky, které jsou následně využity v druhé, a to hlavní, praktické části. Tato část se zabývá záznamem a výkladem metodické řady na jednotné téma.
|